Vliegveld Groningen breidt uit Vliegveld Groningen breidt uit

Home
Projecten
Vliegveld Groningen breidt uit

Vliegveld Groningen breidt uit

Vrachtwagens met funderingsmateriaal rijden er af en aan, en de eerste laag asfalt ligt er zelfs al. Het vliegveld van Groningen is in oktober 2012 begonnen aan een historische uitbreiding: met een verstevigde start- en landingsbaan kan het vliegveld vanaf voorjaar 2013 grotere vliegtuigen aan. De langere baan maakt bovendien dat de vliegtuigen op verdere bestemmingen kunnen vliegen. Advin verzorgt voor de aannemerscombinatie PASE (Dura Vermeer en Imtech) alles dat bij het civiel- en elektrotechnisch ontwerp komt kijken: van het ontwerp van de verhardingen tot het inrichten van natuurcompensatie en de baanverlichting.

Een start- en landingsbaan uitbreiden is iets anders dan een snelweg verbreden. Door het grote gewicht van vliegtuigen heeft een landingsbaan een veel steviger fundament nodig. Er worden ook hogere eisen gesteld aan de toplaag. Deze moet heel stroef zijn, maar tegelijkertijd zo egaal als een biljartlaken. Kuilen kunnen gevaar opleveren. Verder moet de toplaag een minimale ruwheid hebben, ter voorkoming van slipgevaar. “En dat alles moet binnen een paar maanden worden aangelegd, tussen de vliegbewegingen door. Als ontwerper zit je overal middenin. Vliegveldontwerp is nooit saai!,” aldus Hendrik van Westen, projectleider bij Advin.

Voorjaarsklaar

Achter het hek dat de aannemer in de zomer in het Groningse landschap heeft neergezet, ter hoogte van de uitbreiding, wordt al vanaf oktober onafgebroken gewerkt. De eerste chartervlucht zal in de ochtend van 24 april landen op de nieuwe baan. Niet alleen is deze dan verlengd van 1800 naar 2500 meter, ook de bestaande baan wordt verstevigd, en er komen een nieuw en groter vliegtuigplatform en een nieuwe taxibaan.

Thuis in vakgebied

In haar eigen achtertuin, De Haarlemmermeer, is Advin groot geworden met het vakgebied vliegveldontwerp: het bureau stond vanaf de jaren ´80 aan de basis van vele uitbreidings- en aanpassingstrajecten van luchthaven Schiphol. De uitbreiding van Groningen Airport Eelde voegt daar weer een nieuw hoofdstuk aan toe. Hoewel de werkwijze door nieuwe contractvormen en methoden zoals Systems Engineering in de loop der jaren erg veranderd is, is de basis van het werk nog steeds hetzelfde: “Een vliegveld moet aan een groot aantal voorwaarden voldoen. Hoe kun je je ontwerp zo maken, dat de bouwer zijn werk goed kan doen en het vliegveld goed functioneert?”

Van elektrotechniek tot natuurcompensatie

Van Westen zorgt er als civieltechnicus voor dat alle ontwerpen in dienst staan van het eindresultaat: “Je bent verantwoordelijk voor het ontwerp van de totale layout tot aan de afwatering en funderingsconstructies. Daarnaast doen we ook het elektrotechnisch ontwerp: de baanverlichting en de kabels voor de luchtverkeersleiding en het KNMI. Ook de natuurcompensatie is door onze ecoloog uitgedacht en ontworpen. Verder hebben de collega´s van geo-informatie het vliegveld met de rijdende M3DM-laserscanner ingemeten en doen we geotechnisch werk: wat voor maatregelen moet je nemen om zettingen (verzakking) te voorkomen?”

Innovatie

Ondanks de grote tijdsdruk leent het project zich ook voor vernieuwing, door bijvoorbeeld LED verlichting toe te passen, en het zand in de fundering te vervangen door restmateriaal uit de afvalverwerking (Avi-slakken). Daarmee wordt fors op CO2-uitstoot bespaard. Ook is de toplaag van SMA-plus, in plaats van teerhoudend materiaal. Verder doet Advin een proef met de gegevens uit het rijdend inmeten van het vliegveld: de uiterst nauwkeurige gegevens die dit heeft opgeleverd, worden nu gebruikt voor een proef voor automatische aansturing van de frees- en asfaltmachine.

Copyright 2018 NLingenieurs - Realisatie website: Internetbureau Sowmedia