Voor een inspectie moet nu altijd een persoon ter plaatse gaan kijken of er in het beton van het viaduct scheuren zitten die dringend moeten worden gerepareerd. De inspecteur loopt rustig een ronde rond het kunstwerk en noteert opvallende schade op basis van richtlijnen. Dat is niet alleen erg arbeidsintensief, maar tijdens de ronde van de inspecteur moet ook de weg onder een brug of viaduct tijdelijk worden afgezet. Dat het ook anders kan, laat architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco zien. Daarvoor voerde het voor de provincie Noord-Brabant een bijzondere inspectie uit van een viaduct over de weg N267, vlakbij het dorpje Andel.

Medewerkers maakten 3D-scans in hoge resolutie en stelden daarmee een compleet beeld van het viaduct samen. Dat werd gevoerd aan software met AI aan boord. ‘Die AI is getraind om schades te herkennen’, zegt Marcel de Lange van Sweco. ‘De software kan inzoomen op de foto’s. Hoe scherper die zijn, hoe kleinere scheuren de AI kan herkennen.’

Een inspecteur van vlees en bloed kan een keer zijn of haar dag niet hebben, of per ongeluk een schade over het hoofd zien. Een computer wordt nooit moe en hoeft ook niet op een hoogwerker te gaan staan. Uiteindelijk kijkt altijd nog een medewerker naar de resultaten van de software, zegt De Lange. ‘Die beoordeelt welke schade urgent moet worden aangepakt en welke niet. En een mens ziet het grotere plaatje. Als over een jaar vervanging van een brug staat gepland, dan kan het logischer zijn om een kleine schade even te laten zitten.’

De computer ziet ook kleine scheurtjes die nog geen enkel risico vormen. ‘Door die scheurtjes in de tijd te volgen, gaan we in de toekomst voorspellen wanneer er onderhoud nodig zal zijn’, zegt De Lange.