Straks kan het verkeer bij wegwerkzaamheden gewoon doorrijden, dankzij een tijdelijke hulpbrug.

Het is een bron van ergernis: file door wegwerkzaamheden. Vaak zijn een paar rijstroken afgesloten en moet al het autoverkeer door een flessenhals. Dat is vooral gevaarlijk voor de werklui die de weg weer in orde maken. Het zal niet voor het eerst zijn dat er een auto of vrachtwagen dwars door een afzetting heenrijdt en doden of gewonden maakt.

Hoe houd je zoveel mogelijk stroken open? Door het verkeer om te leiden over een tijdelijke brug, bedacht Gert de Haan van KWS; het concept werd doorontwikkeld door ingenieurs van Bureau de Bont. Terwijl het verkeer zoveel mogelijk doorrijdt over die brug, kunnen de werkzaamheden aan wegdek eronder doorgaan.

De tijdelijke brug, inmiddels HUGO gedoopt (HUlpbrug bij Groot Onderhoud), is in een paar uur te plaatsen en af te breken. ‘Dat is een belangrijk criterium, want voor het neerzetten van de brug moet een weg wel tijdelijk worden afgesloten. Dat gebeurt dan ook in de nacht’, vertelt Willem de Bont, directeur van Bureau de Bont.

HUGO bestaat uit een aantal aan- en afrijwiggen, twee aanbruggen van zestien meter lang en een middendeel. De hulpbrug is gemaakt van een composietmateriaal dat bestaat uit een mix van hardschuim, hars en koolstof- en glasvezels. Dat maakt de constructie lichtgewicht en toch stijf genoeg om voertuigen te kunnen dragen. Die rijden er makkelijk met zestig kilometer per uur overheen. ‘We denken dat zelfs tachtig kilometer per uur goed mogelijk is. De constructie is er stijf genoeg voor, we gaan nog onderzoeken of een truckchauffeur er niet te veel van schrikt dat zijn voertuig ineens twee meter de hoogte in gaat’, aldus De Bont.

HUGO is ontwikkeld op een werkhoogte van twee meter. Dat is voldoende voor onderhoudswerk aan voegovergangen bij viaducten, een klusje dat om de zoveel jaar terugkomt. Rijkswaterstaat heeft toegezegd om de HUGO te gaan inzetten bij vijf onderhoudsprojecten. ‘Dankzij Rijkswaterstaat dat zijn nek uitsteekt gaan we het echt doen, dat is een compliment waard’, zegt De Bont. Na de vijf projecten komen de hulpbruggen beschikbaar voor wegenbouwbedrijven die ze kunnen huren. ‘We zouden HUGO graag nog beter maken, zodat hij op te bouwen is op de vluchtstrook en in één keer op zijn plek te rijden is. En later voorzien we hem misschien nog van verlichting of matrixborden.’