Provinciale en gemeentelijke wegen zijn de gevaarlijkste wegen in ons wegennet. En juist langs deze wegen is niet mogelijk overal een geleiderail langs de weg te plaatsen. De afstand tussen de weg en een boom is te krap, of er liggen kabels en leidingen in de berm die kunnen beschadigen omdat een funderingspaal loodrecht de grond in moet. Ingenieursbureau Witteveen+Bos, bouwconcern BAM Verkeerstechniek en producent Saferoad Holland bedachten voor Provincie Fryslân een vernuftige oplossing voor dit probleem. Met hun Compact Ecorail worden provinciale wegen een stukje veiliger.

‘In plaats van recht naar beneden, gaat de paal onder een hoek de grond in’, zegt Jorian Wals, projectleider vanuit Witteveen+Bos. Dankzij de 45 graden hoek richting het wegdek gaat de paal boven de bekabeling langs en vormen wortels van bomen geen obstructie.

De paal van de Compact Ecorail bestaat uit twee delen. De paal onder de grond staat onder een hoek en het deel boven de grond staat recht omhoog. Tussen deze twee delen zit een boomerangvormig koppelstuk. ‘De paal van een geleiderail heeft een C-profiel, deze vangt de energie van een klap van een auto op door te draaien en vervolgens te buigen’, zegt Henk Zwartenkot, directeur bij Saferoad Holland. ‘We hebben een manier moeten bedenken dat de nieuwe paal, bestaande uit twee stukken, de klap net zo goed kan opvangen.’ Het unieke ontwerp van het koppelstuk verzorgt de werking van de nieuwe paal.

Bijkomend voordeel is dat deze rail makkelijk is te vervangen. ‘Bij een botsing vangen de paal boven de grond en het koppelstuk de klap op, die delen moeten we dan repareren’, zegt Bert Borger van BAM. ‘De schuine paal onder de grond blijft onbeschadigd.’ Daarnaast heeft het team ervoor gekozen de rail te leveren in cortenstaal, een bruinkleurige metaallegering. ‘Het geeft de rail een natuurlijke uitstraling én er vindt geen uitloging van zink in de berm plaats’, zegt Wals.

De Compact Ecorail is inmiddels geslaagd voor de veiligheidstest. Tijdens zo’n test rijdt een auto met tachtig kilometer per uur onder een hoek van twintig graden in op de rails. Voordat de Compact Ecorail langs de weg kan worden geplaatst, is een speciale heimachine nodig die onder de juiste hoek kan heien. ‘Hiervoor moeten we een van onze heimachines laten ombouwen in Italië’, vertelt Borger. ‘Als we deze hebben, kunnen we beginnen met het plaatsen van de geleiderail.’ In mei verschijnen hopelijk de eerste Ecorails langs de weg.