afbeelding voor post: Lessen uit de Crisis- en herstelwet

Lessen uit de Crisis- en herstelwet

25 juni 2024

Donderdag 20 juni kwamen pioniers van de Crisis- en herstelwet (CHW) bijeen tijdens het succesvolle Eindsymposium. Onze voorzitter Carla Moonen was destijds verantwoordelijk voor het opstellen van de Crisis- en herstelwet, en was een van de sprekers op het Eindsymposium in Den Haag. 

De CHW werd in 2010 ingevoerd om procedures voor ruimtelijke en infrastructuurprojecten te versnellen. Het doel was om bureaucratische obstakels te verminderen en de besluitvorming te versnellen, zodat projecten sneller gerealiseerd kunnen worden.  

De CHW werd van kracht op 31 maart 2010. Het versnelde de realisatie van 797 ruimtelijke plannen en duurzame projecten. Toenmalig premier Jan Peter Balkenende, de opdrachtgever, en zijn raadadviseur (Carla Moonen) leidden dit initiatief, samen met juristen van diverse ministeries.  

De CHW die nu is opgegaan in de Omgevingswet heeft nog steeds impact, omdat het zorgde voor een juridisch doorbraak en ruimte creëerde voor experimenten.  

Leren van de Crisis- en herstelwet 

Friso de Zeeuw (Expert in gebiedsontwikkeling, wonen, ruimtelijke planning, omgevingsrecht en bestuur) legt in zijn bericht op LinkedIn uit wat wij van de invoer van de Crisis- en herstelwet kunnen leren. 

 ‘De Chw is hét voorbeeld hoe men zelfs in ultra-stroperig Nederland nog steeds met ingrijpende, innovatieve wetgeving in minder dan één jaar van idee tot implementatie kan komen. Dat was in 2009. Hoe kon dat? 

De Zeeuw noemt deze sleutelfactoren: 

- breed gevoelde financieel-economische crisissituatie 
- een premier (Jan Peter Balkenende) die zich al langer aan stroperigheid in de besluitvorming ergert, het momentum wil pakken én de politieke leiding van het wetgevingsproject vasthoudt; 
- een raadsadviseur (Carla Moonen) die pijlsnel een netwerk weet op te bouwen van meedenkers (onder meer Co Verdaas, Arjan Bregman en anderen) en veel (niet alle) potentiële tegenstanders weet te neutraliseren  
- een vakminister (Jacqueline Cramer) en haar topambtenaar (Chris Kuijpers) die zich - na inbreng in de wet van het thema ‘duurzame innovaties’ - actief meewerken 
- alerte interventies op kritische momenten in de besluitvorming (die zijn er altijd), bijvoorbeeld een briefje van minister Hirsch Ballin toen de Chw in de Eerste Kamer dreigde te stranden op de vereenvoudiging van de onteigeningsprocedure 
- een ambtelijk programmamanager (Monique Arnolds) aan de knoppen van de wetstoepassing en die wij in 2017 uitriepen tot ‘minst bureaucratische rijksambtenaar’: makkelijk bereikbaar, direct een reactie waar je wat aan hebt en snelle besluitvorming. 

Lees hier de social media post van Friso de Zeeuw>>

Lees hier de post van Carla Moonen over het Eindsymposium>>

V.l.n.r. Carla Moonen, Jan Peter Balkenende, Monique Arnolds

×

Aanmelden nieuwsbrief