15.000 fietsers maken dagelijks gebruik van de Cuyperpassage voor fietsers en voetgangers onder het Centraal Station in Amsterdam. De nieuwe tunnel vormt voor fietsers en voetgangers de ideale verbinding tussen de binnenstad en het IJ. Ingenieursbureau Boorsma is intensief betrokken geweest bij het ontwerp en de bouw van deze tunnel welke tijdens de ontwerp- en bouwfase ook wel langzaamverkeerspassage LVP Amsterdam CS werd genoemd. De tunnel is 3 meter hoog, 110 meter lang en 10 meter breed. De wanden van de tunnel zijn voorzien van 46.000 tegeltjes waarop een Hollands tafereel van koopvaardij- en vissersschepen is afgebeeld van Cornelis Boumeester (1652-1733). De spoorrails boven de tunnel liggen verzonken in de betonnen dakconstructie van de tunnel. Het tunneldak bestaat uit prefab betonelementen welke de belasting afdragen op een stalen damwand en paalfundering. Onze ingenieurs waren verantwoordelijk voor het constructief ontwerp van de funderingsconstructie van de nieuwe tunnel. Daarnaast leverden wij constructief advies voor een breed scala aan raakvlakken tussen de bestaande en nieuwe constructies in en onder de stationshal. Dit betrof onder meer stempelramen en damwandconstructies, onderslagbalken en stempeling van de perrondekken, dilataties en voegen in de prefab dekken, prefab stootplaten en plintelementen, uitwerking en detailengineering van tijdelijke hulpconstructies voor het opvangen van de stationsoverkapping, onderslagen voor de kraanbaan in verband met de plaatsing (hijsen en inschuiven) van de spoordekken, controleberekeningen van de portaalkraan, ophangconstructies van de rijdraad, brandwerendheid van de staalconstructies en tekenwerkzaamheden voor de integratie van constructies en bouwkundige onderdelen. Voor genoemde onderdelen zijn met behulp van 3D reken- en tekenmodellen berekeningen en tekeningen gemaakt in de DO en UO fase van het project (definitief- en uitvoeringsontwerp volgens de ProRail standaarden).