afbeelding voor post: Sharon Dijksma en Carla Moonen bespreken position paper Vernieuwing Infrastructuur

26 maart 2024

Sharon Dijksma en Carla Moonen bespraken het position paper Vernieuwing Infrastructuur die onlangs door het bouwberaad is aangeboden aan minister Harbers. Sharon Dijksma is voorzitter van de VNG en burgemeester van Utrecht. Carla Moonen is voorzitter van de branchevereniging Koninklijke NLingenieurs. Beiden organisaties maken deel uit van het Bouwberaad en ondertekenden het position paper met daarin de oproep voor het Rijk.

Met het position paper vragen de partners van het Bouwberaad om een structurele aanpak van onze infrastructuur.

Ruim de helft van de vernieuwingsopgave komt voor rekening van de gemeente. Een probleem is dat er onvoldoende inzicht is bij beheerders in de werkelijke staat van hun areaal, waardoor sturing en langjarige planning lastig is. Het is cruciaal dat het Rijk de decentrale overheden steunt bij het aanpakken van deze vernieuwingsopgave. Door te zorgen voor voldoende financiƫle middelen en door concrete kaders vast te stellen over het basiskwaliteitsniveau.

Het position paper werd op 29 februari aan minister Harber aangeboden door: Aedes vereniging van woningcorporaties, Koninklijke Bouwend Nederland, NEPROM Koninklijke NLingenieurs, NVTB, Techniek Nederland, TKI Bouw en Techniek, TKI Urban Energy, TNO, VNG, WoningBouwersNL

Lees hier het position paper

Foto: Sharon Dijksma in gesprek met Carla Moonen over de infrastructuur tijdens de internationale vrouwendag op 8 maart in Den Haag.

Fotograaf: Martijn Beekman

Aanmelden nieuwsbrief